Новости университета

Studia Germanica, Romanica et Comparatistica

Вы здесь

УДК 81'36:378.147

© 2019 Г. В. Мерхелевич

ПЕРЕМЕННАЯ ИСЧИСЛЯЕМОСТЬ СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫХ В АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ: ФОРМИРОВАНИЕ АДЕКВАТНОГО ВОСПРИЯТИЯ СМЫСЛОВОГО ЗНАЧЕНИЯ

Статья посвящена проблеме изменения смыслового значения существительных переменной исчисляемости в результате их перехода из категории исчисляемых в неисчисляемые и наоборот. Рассмотрена содержательно-смысловая функция артиклей в предложении. Выявлены проблемы, связанные с адекватностью восприятия смыслового значения существительных переменной исчисляемости и обоснована целесообразность восприятия иноязычной информации на монолингвистической основе, то есть без использования родного языка. В статье приведены выводы и даны методические рекомендации по формированию у (будущих) филологов и специалистов неязыковых профилей способности к адекватному восприятию смысловых значений существительных переменной исчисляемости в зависимости от контекста.

Ключевые слова: адекватность, английский язык, артикль, восприятие, исчисляемость, неисчисляемый, родной язык, содержание, существительное, значение.

© 2019 G. V. Merkhelevich

VARIABLE NOUNS: WAYS AND PROBLEMS OF UNDERSTANDING AND DEFINING MEANINGS IN ENGLISH

This article is concerned with the changes happening to the meanings of variable nouns when they are used as countable or uncountable. The inclusively-meaningful function of articles is observed. Problems of understanding meanings of the same variable noun in different forms of its countability are studied, practicability of foreign language information perception on monolingual basis, that is avoiding native language, is substantiated. Conclusions and recommendations on creating skills of adequate perception of variable nouns meanings among (future) philologists and specialists of nonlinguistic areas according to the context are developed.

Key words: equivalent, English, article, understanding, countability, uncountable, native language, contents, noun, meaning.

СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ

  1. Качалова К. Н., Израилевич Е. Е. Практическая грамматика английского языка с упражнениями и ключами. 8-е изд. Киев: Методика, 2003. Т. 1. 368 с.; Т. 2. 304 с.
  2. Колпакчи М. А. Дружеские встречи с английским языком. 4-е изд. С-Пб.: Издательский дом «Corvus», МП «Книжный дом», 1993. 384 с.
  3. Мерхелевич Г. В. Английский язык: как учить(ся), чтобы обучить(ся). 4-е изд., доп. Донецк: ЧП АРПИ, 2014. 260 с.
  4. Эккерсли С. Е., Маколей М. Живая грамматика. Грамматика английского языка с упражнениями = Brighter Grammar. An English Grammar with Exercises: в 4-х кн. М.: Междунар. отношения, 1992. 400 с.
  5. Alexander L. G. Longman English Grammar Practice for Intermediate Students. Self-Study Edition with Key. Addison Wesley Longman Limited, Edinburgh Gate, Harlow, Essex CM 201JE, England: 11th Impression. 1998. 302 p.
  6. Alexander L. G. Longman English Grammar. Consultant-R. A. Close, CBE. Pearson Education Limited, Edinburgh Gate, Harlow, Essex CM 201JE, England: 12th Impression. 2003. 361 p.
  7. Griffiths M. Teaching Language to Adults // Language Learning Journal. 1992. No. 5. 64 p.
  8. Murphy R. English Grammar in Use: A Self-study Reference and Practice Book for Intemediate Learners of English. 4th Ed. Cambridge University Press. The Edinburgh Building, Cambridge CB2*RU, UK, 2012. 399 p.
  9. Rutherford W. E. Second language grammar: Learning and teaching. London: Longman, UK. 1987195 p.
  10. Stannard Allen, W. Living English Structure: A practice book for Foreign Students. Longman Group UK Limited. 5th Ed. London, 1993. 338 p.
  11. Wren P. C., Martin H. High School English Grammar and Composition. Ram Nagar, New Dehli: S.Chang & Company Ltd, 1982. 940 p.

СПИСОК ЛЕКСИКОГРАФИЧЕСКИХ ИСТОЧНИКОВ

  1. Большой англо-русский словарь: в 2-х т. / Н. Н. Амосов, Ю. Д. Апресян, И. Р. Гальперин и др.; под ред. И. Р. Гальперина. М.: Русский язык, 1977. 863 с. [БАРС].
  2. Словарь русского языка: в 4-х т. / АН СССР, Ин-т рус. яз.; под ред. А. П. Евгеньевой. 2-е изд., испр. и доп. М.: Русский язык, 1981. Т. 2. 736 с. [СРЯ].
  3. Bloomsbury English Dictionary. 2nd Ed. London: Bloomsbury Publishing Plc. 2004. 2165 p. [BED].
  4. Merriam-Webster's Collegiate Dictionary. 11th Ed. Chicago: University of Chicago Press Staff, 2004. 1280 p. [MWCD].
  5. Random House Unabridged Dictionary of the English Language. 2nd Ed. N.Y: Random House, Inc. 1987. 2478 p. [RHUD].

REFERENCES

  1. Kachalova, K. N., Izrailevich, E. E. (2003). Prakticheskaya grammatika angliyskogo yazyka s uprazhneniyami i klyuchami [Practical Grammar of the English Language with Exercises and Answers]. 8-e izd. Kiev: Metodika. T. 1-2. (In Russ.).
  2. Kolpakchi, M. A. (1993). Druzheskie vstrechi s angliyskim yazykom [Meeting English Language in a Friendly Manner]. 4-e izd. S-Pb.: Izdatelskiy dom «Corvus», MP «Knizhnyy dom». (In Russ.).
  3. Merkhelevich, G. V. (2014). Angliyskiy yazyk: kak uchit(sya), chtoby obuchit(sya) [English: Which Way to Study To Be Able To Acquire]. 4-e izd., dop. Donetsk: ChP ARPI. (In Russ.).
  4. Ekkersli, S. E., Makoley, M. (1992). Zhivaya grammatika. Grammatika angliyskogo yazyka s uprazhneniyami [Brighter Grammar. An English Grammar with Exercises]: v 4-kh kn. M.: Mezhdunar. otnosheniya. (In Russ.).
  5. Alexander, L. G. (1998). Longman English Grammar Practice for Intermediate Students. Self-Study Edition with Key. Addison Wesley Longman Limited, Edinburgh Gate, Harlow, Essex CM 201JE, England: 11th Impression.
  6. Alexander, L. G. (2003). Longman English Grammar. Consultant-R. A. Close, CBE. Pearson Education Limited, Edinburgh Gate, Harlow, Essex CM 201JE, England: 12th Impression.
  7. Griffiths, M. (1992). Teaching Language to Adults. In Language Learning Journal. No. 5.
  8. Murphy, R. (2012). English Grammar in Use: A Self-study Reference and Practice Book for Intemediate Learners of English. 4th Ed. Cambridge University Press. The Edinburgh Building, Cambridge CB2*RU, UK.
  9. Rutherford, W. E. (1987). Second language grammar: Learning and teaching. London: Longman, UK. 195 p.
  10. Stannard, Allen, W. (1993). Living English Structure: A practice book for Foreign Students. Longman Group UK Limited. 5th Ed. London.
  11. Wren, P. C., Martin, H. (1982). High School English Grammar and Composition. Ram Nagar, New Dehli: S.Chang & Company Ltd.

LEXICOGRAPHICAL SOURCE

  1. Bolshoy anglo-russkiy slovar [New English-Russian Dictionary]: v 2-kh t. / N. N. Amosov, Yu. D. Apresyan, I. R. Galperin i dr.; pod red. I. R. Galperina. M.: Russkiy yazyk, 1977. (In Russ.).
  2. Slovar russkogo yazyka [Dictionary of the Russian Language]: v 4-kh t. / AN SSSR, In-t rus. yaz.; pod red. A. P. Evgenevoy. 2-e izd., ispr. i dop. M.: Russkiy yazyk, 1981. T. 2. (In Russ.).
  3. Bloomsbury English Dictionary. 2nd Ed. London: Bloomsbury Publishing Plc. 2004.
  4. Merriam-Webster's Collegiate Dictionary. 11th Ed. Chicago: University of Chicago Press Staff, 2004.
  5. Random House Unabridged Dictionary of the English Language. 2nd Ed. N.Y: Random House, Inc. 1987.

Мерхелевич Геннадий Викторович – кандидат педагогических наук, доцент кафедры теории и практики перевода (e-mail: infof@arpi.com.ua), Государственное образовательное учреждение высшего профессионального образования «Донецкий национальный университет» 
283001, Донецк, Университетская, 24

Merkhelevich Gennady V. – Candidate of Pedagogy, Associate Professor, Associate Professor of Translation Studies Department (e-mail: infof@arpi.com.ua), State Educational Institution of Higher Professional Education «Donetsk National University» 
24, Universitetskaya st., Donetsk, 283001