Новости университета

Studia Germanica, Romanica et Comparatistica

Вы здесь

УДК 3783.147:811.111

© 2017 G. V. Merkhelevich

PRINCIPLES OF ESL TEACHING TO UNIVERSITY PROFESSORS AS SEEN BY NATIVE AND NON-NATIVE EDUCATORS

This paper is concerned with the core principles of foreign language teaching / learning methodology intended for getting non-native university professors and instructors to be able to deliver their classes to students in a foreign language. The core target teaching and learning principles belonging to the ESL methodology in question are discribed. The consideration of the principles is preceded by the review and analysis of educators of the Western and former USSR countries dealing with the problem. Among the methodological approaches and techniques described there are those of getting the learners adapted to L2-based reading of simplified fiction and non-fiction texts belonging to areas of their non-professional interests, as well as concepts of measuring the extent to which the foreign language is expected to be used by the learners in their everyday life outside the classroom to practise their language skills. A two-level language teaching / learning programme is analysed as a part of the methodological approach.

Key words: educational programme, principle, foreign language, communication, language acquisition, language learning, language teaching, learning objective, research, ability, skills, usage, use.

© 2017 Г. В. Мерхелевич

МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ К ОРГАНИЗАЦИИ ОБУЧЕНИЯ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ УНИВЕРСИТЕТОВ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ИСПОЛНЕНИИ НОСИТЕЛЕЙ ЯЗЫКА И ОТЕЧЕСТВЕННЫХ ФИЛОЛОГОВ

Данная статья посвящена основным принципам формирования процесса обучения иностранному языку преподавателей высших учебных заведений с целью их подготовки к организации учебного процесса на иностранном языке. С этой целью рассмотрены ключевые из методологических принципов организации процесса обучения иностранному языку преподавателем и овладения языком обучающимися с предварительным анализом этой проблемы зарубежными специалистами и их коллегами из постсоветского пространства. В статье описаны методологические подходы и педагогические приемы освоения обучающимися навыка упрощенного чтения на осваиваемом иностранном языке художественной и научно-популярной литературы, принадлежащей к тематической области их личных общекультурных интересов и увлечений. Кроме того, приведено описание способов определения степени владения обучающимися иностранным языком, необходимой для самостоятельного практического применения иностранного языка в повседневной жизни обучающегося, а также пути сохранения обучающимся этих навыков в после завершения процесса обучения. Описана разработанная автором двухуровневая образовательная программа как основная часть применяемого методологического подхода.

Ключевые слова: образовательная программа, принцип, иностранный язык, общение, овладение языком, обучение языку, цель обучения, результат обучения, исследование, способность, умения и навыки, изучение опыта применения языка, приобретение собственного опыта применения языка.

REFERENCES

1. Bloomfield, L. (1942). Outline guide for the practical study of foreign languages. Baltimore: Linguistic Society of America.

2. Curran, C. A. (1976). Counseling-Learning in Second Languages. Apple River, IL: Apple River Press.

3. Gattegno, C. (1972). Teaching Foreign Languages in Schools: The Silent Way., 2d ed. New York: Educational Solutions.

4. Hornby, A. (1976). Oxford Advanced L earner’s Dictionary of Current English, UK: The English Language Book Society and Oxford University Press.

5. Merriam-Webster Collegiate Dictionary, Merriam-Webster Inc., 2004.

6. Rivers, W. M. (1990). Interaction as the Key to Communication. In M. A. K. Halliday, J. Gibbons, and H. Nicholas, eds., Learning, Keeping and Using Language: Selected Papers from the Eighth World Congress of Applied Linguistics. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins. Vol. 1. Pp. 7-17.

7. Rivers, W. M. (1988). Teaching French: A Practical Guide, chap. 10: Testing and Assessment. Lincolnwood, IL: National Textbook Co.

Мерхелевич Геннадий Викторович – кандидат педагогических наук, генеральный директор (е-mail: info@arpi.com.ua; forarpi@gmail.com), Предприятие АРПИ (учебно-методический центр иностранных языков), 283001, Донецк, Коваля, 84 / 21