Новости университета

Studia Germanica, Romanica et Comparatistica

Вы здесь

УДК 372.881.1

© 2016 Т. Н. Глоба

АУДИРОВАНИЕ ФРАНЦУЗСКОЙ ИНТОНАЦИИ СТУДЕНТАМИ ЯЗЫКОВЫХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ
НА НАЧАЛЬНОМ ЭТАПЕ ОБУЧЕНИЯ

В статье представлена проблема аудирования французской интонации студентами языковых специальностей на начальном этапе обучения. Автор рассматривает трудности аудирования французской речи и основные психологические особенности этого вида речевой деятельности. Выявлены и описаны критерии, предъявляемые к отбору фономатериала на французском языке.

Ключевые слова: интонация французского языка, фономатериалы для обучения интонации, трудности аудирования французской речи, фононедостаточность звукозаписи.

© 2016 T. N. Globa

AUDITION OF FRENCH INTONATION BY STUDENTS OF LANGUAGE MAJORS IN THE INITIAL STAGE OF LEARNING

The article deals with the problem of listening comprehension of French intonation by students of language majors at the initial stage of learning. The author considers the difficulties of listening comprehension of the French language and the basic psychological features of this type of speech activity. The criteria for the selection of phonomaterial in French have been identified and described.

Key words: the intonation of the French language, phonomaterials for teaching intonation, the difficulties of listening comprehension of the French language, the phonoinsufficiency of sound-recording.

СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ

  1. Артёмов В. А. Психология обучения иностранным языкам. М.: Просвещение, 1989. 279 с.
  2. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам. М.: АРКТИ, 2003. 192 с.
  3. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. М.: Академия, 2008. 336 с.
  4. Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. М.: Просвещение, 1991. 222 с.
  5. Китайгородская Г. А. Интенсивное обучение иностранным языкам.
  6. Колкер Я. М. Практическая методика обучения иностранному языку. М., 2000. 264 с.
  7. Коряковцева Н. Ф. Теория обучения иностранным языкам. Продуктивные образовательные технологии. М.: Академия, 2010. 184 с.
  8. Полат Е. С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. М.: Академия, 2009. 271 с.
  9. Селевко Г. К. Современные образовательные технологии. М.: Народное образование, 1998. 256 с.
  10. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам. М.: Просвещение, 2006. 216 с.
  11. Morandi F. Modèles et méthodes en pédagogie. Paris: Nathan, 2005. 127 p.
  12. Pons X. Evaluer l’action éducative. Paris: PUF, 2010. 193 p.

REFERENCES

  1. Artemov, V. A. (1989). Psihologiya obucheniya inostrannym yazykam [Psychology of teaching foreign languages]. M.: Prosveshchenie. (In Russ.).
  2. Galskova, N. D. (2003). Sovremennaya metodika obucheniya inostrannym yazykam [Modern methods of teaching foreign languages]. M.: ARKTI. (In Russ.).
  3. Galskova, N. D., Gez N. I. (2008). Teoriya obucheniya inostrannym yazykam. Lingvodidaktika i metodika. [Theory of teaching foreign languages. Didactics and methodology]. M.: Akademiya. (In Russ.).
  4. Zimnyaya, I. A. (1991). Psihologiya obucheniya inostrannym yazykam v shkole [Psychology of teaching foreign languages in school]. M.: Prosveshhenie. (In Russ.).
  5. Kitaygorodskaya, G. A. (1986). Intensivnoe obuchenie inostrannym yazykam [Intensive training in foreign languages]. M.: Izdatelstvo Moskovskogo universiteta. (In Russ.).
  6. Kolker, Ya. M. (2000). Prakticheskaya metodika obucheniya inostrannomu yazyku [Practical methods of teaching a foreign language]. Moskva. (In Russ.).
  7. Koryakovtseva, N. F. (2010). Teoriya obucheniya inostrannym yazykam. Produktivnye obrazovatelnye tehnologii [Theory of teaching foreign languages. Productive educational technology]. M.: Akademiya. (In Russ.).
  8. Polat, E. S. (2009). Novye pedagogicheskie i informatsionnye tehnologii v sisteme obrazovaniya [New pedagogical and information technologies in the education system]. M.: Akademiya. (In Russ.).
  9. Selevko, G. K. (1998). Sovremennye obrazovatelnye tehnologii [Modern educational technologies]. M.: Narodnoe obrazovanie. (In Russ.).
  10. Solovova, E. N. (2006). Metodika obucheniya inostrannym yazykam [Methods of teaching foreign languages]. M.: Prosveshchenie. (In Russ.).
  11. Morandi, F. (2005). Modèles et méthodes en pédagogie. Paris: Nathan.
  12. Pons, X. (2010). Evaluer l’action éducative. Paris: PUF.