УДК 659.1(051): 81ʼ367: 811.111

© 2016 В. Д. Калиущенко, С. А. Вожова

ТАКТИКИ КОММУНИКАТИВНО-ПРАГМАТИЧЕСКОЙ ОПТИМИЗИРУЮЩЕЙ СТРАТЕГИИ

В АНГЛО- И РУССКОЯЗЫЧНЫХ РЕКЛАМНЫХ ЗАГОЛОВКАХ

Статья посвящена исследованию лингвопрагматических особенностей англо- и русскоязычных заголовков печатной рекламы. Составлена классификация коммуникативно-прагматических стратегий и тактик рекламных заголовков. Описаны структурно-семантические особенности каждой рекламной тактики с целью выявления их влияния на эффективность рекламного заголовка. Осуществлен сопоставительный анализ тактик, реализованных в англо- и русскоязычных заголовках.

Ключевые слова: рекламный заголовок, коммуникативная стратегия, тактика, парцелляция, риторические фигуры.

© 2016 V. D. Kaliuščenko, S. A. Vozhova

TACTICS OF THE COMMUNICATIVE-PRAGMATIC OPTIMIZING STRATEGY IN ENGLISH

AND RUSSIAN ADVERTISING HEADLINES

The article deals with the research of the linguo-pragmatic properties of the English and Russian headlines of the printed advertisement. The classification of the communicative-pragmatic strategies and tactics of the advertising headlines has been worked out. The structural-semantic properties of each advertising tactics have been described to reveal their influence on the effectiveness of an advertising headline. The comparative analysis of the tactics realized in the English and Russian headlines has been carried out.

Key words: an advertising headline, a communicative strategy, tactics, parceling, figures of speech.

СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ

  1. Горелова Ю. Н. Коммуникативно-прагматические и этнокультурные особенности рекламного текста: на материале англоязычной и русскоязычной печатной рекламы. Казань, 2005. 161 с.
  2. Демина Ю. В. Рекламный текст в коммуникативно-прагматическом аспекте: на материале немецкоязычной печатной и телевизионной рекламы. СПб., 2001. 179 с.
  3. Иванова Е. С. Коммуникативно-прагматические аспекты текстов интернет-рекламы // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. 2011. № 132. С. 91-97.
  4. Кафтанджиев Х. Тексты печатной рекламы. М.: Смысл, 1995. 73 с.
  5. Козина Т. А., Смирнова В. Н. Формальная организация рекламного заголовка // Известия ПГПУ им. В.Г. Белинского. 2012. № 27. С. 284-291.
  6. Лещенко О. В. Комунікативні стратегії, тактики і прийоми в німецьких та українських слоганах (на матеріалі реклами фінансових, страхових і консалтингових послуг) // Studia Germanica et Romanica: Іноземні мови. Зарубіжна література. Методика викладання. Донецьк : ДонНУ, 2013. Т. 10. № 2 (29). С. 94–104.
  7. Пирогова Ю. К. Стратегии коммуникативного воздействия в рекламе: опыт типологизации // Текст. Интертекст. Культура. М.: Азбуковик, 2001. C. 543-553.
  8. Уэллс У., Бернет Дж., Мориарти С. Реклама – принципы и практика: пер. М. Артюх и др. СПб.: Изд-во "Питер", 1999. 736 с. (Серия «Теория и практика менеджмента).
  9. Austin J. L. How to do things with words. Oxford, 1962. 174 p.
  10. El-Daly H. M. Towards an Understanding of the Discourse of Advertising: Review of Research with Special Reference to the Egyptian Media // African Nebula. 2011. Vol. 3. P. 25-47.
  11. Fairclough N. Critical discourse analysis: Critical study of language. 2nd eds. UK. Longman, 2010. 591 p.
  12. Kuar K., Arumugam N., Yunus N. M. Beauty product advertisements: A critical discourse analysis // Journal of Asian Social Science. 2013. Vol. 9. No 3. P. 61-71.
  13. Searle J. The Classification of Illocutionary Acts // Language in Society. 1976. Vol. 5. Nо 1. P. 1-23.
  14. Vestergaard T., Schroder K. The Language of Advertising. Oxford; New York: Blackwtill, 1985. 180 p.
  15. Ungerer F. English Media Texts – Past and Present: Language and Textual Structure. Amsterdam, PA: J. Benjamin Pub., 2000. 286 p.

СПИСОК ИЛЛЮСТРАТИВНОГО МАТЕРИАЛА

  1. Cosmopolitan USA 4/2011. Доступ: http://akyla.net/. (дата обращения: 01.10.2015).
  2. Delicious UK 4/2015. Доступ: http://akyla.net/. (дата обращения: 01.10.2015).
  3. Glamour Россия 1/2016. Доступ: http://pressa-vsem.ru/. (дата обращения: 20.02.2016).
  4. Menʼs Health UK 5/2015. Доступ: http://akyla.net/. (дата обращения: 01.10.2015).
  5. Saveur UK 9/2014. Доступ: http://akyla.net/. (дата обращения: 08.10.2015).
  6. Vegetarian Times 1/2014. Доступ: http://akyla.net/. (дата обращения: 01.10.2015).
  7. Vogue USA 12/2014. Доступ: http://akyla.net/. (дата обращения: 08.10.2015).
  8. Womenʼs Health USA 9/2015. Доступ: http://akyla.net/. (дата обращения: 08.10.2015).

REFERENCES

  1. Gorelova, Yu. N. (2005). Kommunikativno-pragmaticheskie i etnokulturnye osobennosti reklamnogo teksta: na materiale angloyazychnoy i russkoyazychnoy pechatnoy reklamy [Communicative-pragmatic and ethnocultural properties of the advertising text: based on English and Russian printed advertisement]. Kazan. (In Russ.).
  2. Demina, Yu. V. (2001). Reklamnyy tekst v kommunikativno-pragmaticheskom aspekte: na materiale nemeckoyazychnoy pechatnoy i televizionnoy reklamy [Advertising text in the communicative-pragmatic aspect: based on German printed and television advertisement]. Sankt-Peterburg. (In Russ.).
  3. Ivanova, E. S. (2011). Kommunikativno-pragmaticheskie aspekty tekstov internet-reklamy [Communicative-pragmatic aspect of Internet advertising texts]. In Izvestiya RGPU im. A. I. Gertsena. No 132. Pp. 91-97. (In Russ.).
  4. Kaftandzhiev, H. (1995). Teksty pechatnoy reklamy [Printed advertisement texts]. M.: Smysl. (In Russ.).
  5. Kozina, T. A., Smirnova, V. N. (2012). Formalnaya organizatsiya reklamnogo zagolovka [Formal organization of the advertising headline]. In Izvestiya PGPU im. V. G. Belinskogo. No 27. Pp. 284-291. (In Russ.).
  6. Leshchenko, O. V. (2013). Komunіkativnі strategіyi, taktiki і priyomy v nіmetskykh ta ukrayinskykh sloganakh (na materіalі reklamy fіnansovykh, strakhovykh і konsaltyngovykh poslug) [Communicative strategies, tactics and techniques of German and Ukrainian Slogans: based on financial, insurance and consultancy services advertisement]. In V. D. Kalіuščenko (ed.) Studia Germanica et Romanica: Іnozemnі movy. Zarubіzhna lіteratura. Metodika vykladannya. Vol. 10. No 2 (29). Pp. 94-104. (In Ukr.).
  7. Pirogova, Yu. K. (2001). Strategii kommunikativnogo vozdeystviya v reklame: opyt tipologizatsii [Strategies of communicative impact in advertising: classification experiment]. In Tekst. Intertekst. Kultura. M.: Azbukovik. Pp. 543-553. (In Russ.).
  8. Wells, W., Burnett, J., Moriarti, S. (1999). Reklama – printsipy i praktika [Advertising – principes & practice]. Sankt-Peterburg. (Seriya «Teoriya i praktika menedzhmenta) (In Russ.).
  9. Austin, J. L. (1962). How to do things with words. Oxford.
  10. El-Daly, H. M. (2011). Towards an Understanding of the Discourse of Advertising: Review of Research with Special Reference to the Egyptian Media. In African Nebula. Vol. 3.
    Pp. 25-47.
  11. Fairclough, N. (2010). Critical discourse analysis: Critical study of language. 2nd eds. UK. Longman.
  12. Kuar, K., Arumugam, N., Yunus, N. M. (2013). Beauty product advertisements: A critical discourse analysis. In Journal of Asian Social Science. Vol. 9. No 3. Pp. 61-71.
  13. Searle, J. (1976). The Classification of Illocutionary Acts. In Language in Society. Vol. 5. No 1. Pp. 1-23.
  14. Vestergaard, T., Schroder, K. (1985). The Language of Advertising. Oxford; New York: Blackwtill.
  15. Ungerer, F. (2000). English Media Texts – Past and Present: Language and Textual Structure. Amsterdam, PA: J. Benjamin Pub.

SOURCES OF ILLUSTRATIVE MATERIAL

  1. Cosmopolitan USA 4/2011. Available at: http://akyla.net/. (accessed: 01.10.2015).
  2. Delicious UK 4/2015. Available at: http://akyla.net/. (accessed: 01.10.2015).
  3. Glamour Россия 1/2016. Available at: http://pressa-vsem.ru/. (accessed: 20.02.2016).
  4. Menʼs Health UK 5/2015. Available at: http://akyla.net/. (accessed: 01.10.2015).
  5. Saveur UK 9/2014. Available at: http://akyla.net/. (accessed: 08.10.2015).
  6. Vegetarian Times 1/2014. Available at: http://akyla.net/. (accessed: 01.10.2015).
  7. Vogue USA 12/2014. Available at: http://akyla.net/. (accessed: 08.10.2015).
  8. Womenʼs Health USA 9/2015. Available at: http://akyla.net/. (accessed: 08.10.2015).